۱۹ طلاق سه بار:
امام رضا علیه السلام فرمود:
و علت طلاق که تا سه بار است برای این است که از فاصله هر کدام تا آن دیگر مهلت داده شده که شاید رغبتی به زن پیدا کند یا از نردبان غضب پایین آید و نیز این تأدیب و ترسی باشد برای زنان و مانعی باشد که از مخالفت و نافرمانی شوهران خود دست بردارند و اگر چنین نشد مستحق مفارقت و جدایی خواهد شد زیرا کاری کرده که سزاوار او نبوده که آن مخالفت امر شوهرش میباشد.
طلاق عده آن طلاقی است که مرد زنش را با تمام شرایط طلاق می دهد. سپس قبل از گذشت عده اش رجوع میکند و با او همبستر می شود و بعد پس از پاک شدن آخر او را طلاق میدهد پس این زن بر او حرام میشود تا با مرد دیگری ازدواج کند و امام علیه السلام حکمت این طلاق و اسباب آن را بیان کرده است.
۲۰. زن نه طلاقه:
امام رضا علیه السلام فرمود:
و علت تحریم زن بر شوهر پس از نه طلاق که دیگر به هیچ وجه بر او حلال نمیشود این خود عقوبتی است برای هر مرد که امر طلاق را شوخی و بازی نگیرد و زن را زیر دست و ضعیف نپندارد و چشم و گوش خود را باز کند و بنگرد و در کار خود بیندیشد با کمال هشیاری و بیداری و دیگر اینکه بعد از نه طلاق از یکدیگر امید ببرند.»
زن وقتی در شکل مزبور در مسئله قبلی طلاق گرفت زن شخصی می شود. سپس آن مرد او را طلاق میدهد و به نکاح مرد اولی در می آید.
پس او را طلاق میدهد به سه طلاقه بر روش سابق و بر او حرام میشود تا با مرد دیگری ازدواج کند وقتی به نکاح دیگری درآمد و بعد او را طلاق داد سپس آن زوج اول او را میگیرد باز او را سه طلاقه میکند بر روش گذشته پس به او حرام ابد میشود و علت آن را امام علیه السلام بیان کرد. اما اگر طلاق عدی نباشد حرام مطلق ابدی نمیشود گرچه بیش از نه بار طلاق داده شود.