گزیده ای از سخنان گهربار امام رضا(ع)  ( صص 227-225 ) شماره‌ی 6713

موضوعات

سيره امام رضا (عليه السلام) > سيره اقتصادی

خلاصه

امام رضا می فرماید: «خداوند عزوجل به سه چیز فرمان داد که هر یک با چیزی دیگر قرین و پیوسته است به نماز و زکات در کنار هم فرمان داد. پس کسی که نماز بخواند و زکات ندهد نمازش پذیرفته نشود...

متن

زکات

پیوستگی زکات و نماز

امام رضا می فرماید: «خداوند عزوجل به سه چیز فرمان داد که هر یک با چیزی دیگر قرین و پیوسته است به نماز و زکات در کنار هم فرمان داد. پس کسی که نماز بخواند و زکات ندهد نمازش پذیرفته نشود.( مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، بحار الانوار، ۱۲٫۹۶٫ ۱۷)

وجوب زكات

صدوق با اسناد خویش به محمد بن سنان روایت میکند که امام در پاسخ به پرسش های محمد بن سنان فرمود: علت زکات تأمین غذای فقیران و حفظ ثروت ثروتمندان است که خداوند تبارک و تعالی برخورداران از سلامتی را به پرداختن به امور دردمندان و مصیبت دیدگان تکلیف نموده، فرموده است: «با ثروت و جانتان آزموده شوید.

 در ثروتتان با خارج کردن زکات آن و در جانهایتان با عادت آن به صبر و به جا آوردن شکر نعمتهای خداوند عزوجل و امید به فزونی آن در کنار مهربانی و لطف به ضعیفان توجه به درماندگان برانگیختن به یاری و همراهی کمک به نیازمندان یاری امر دین که پندی برای بی نیازان و عبرت ایشان است تا به نیازمندان راه آخرت بازشناسند و فایده ای که در این کار با تشویق آنان به شکر خدای تبارک و تعالی نهفته است در برابر آنچه که به ایشان بخشیده و ارزانی داشته روا داشتن آنان به دعا و لابه و بیم از آنکه روزی آنان نیز نیازمند دریافت زکات و صدقه و صله رحم و کارهای نیک شوند».(ابن بابویه قمی معروف به شیخ صدوق ابو جعفر محمد بن علی بن حسین، فقیه، ۴٫۲٫ ۷)

دادن زکات به مستحق آن

از علی بن عقبه روایت است که شنیدم ابوالحسن فرمود: «هر کس تمامی زکات مالش را به مستحق آن بپردازد از او پرسیده نمیشود که مالش را از کجا به دست آورده است.(کلینی رازی ابو جعفر ثقة الاسلام محمد بن يعقوب بن اسحاق، کافی، ۵۰۴٫۳٫ ۹)

شرط ولایت در مستحق زکات

از اسماعیل بن سعد اشعری روایت است که از امام رضا درباره زکات پرسیدم که آیا به کسی داده میشود که او را نمی شناسند؟

فرمود: نه و زکات فطریه نیز به او داده نمی شود .(همان، ۵۴۷٫۳٫ ۶)

 صدوق به اسناد خویش از فضل بن شاذان روایت می کند که علی بن موسى الرضا در نامه اش به مأمون نوشت دادن زکات به کسانی جز معتقدان به ولایت جایز نیست.(ابن بابویه قمی معروف به شیخ صدوق ابو جعفر محمد بن علی بن حسین، عیون اخبار الرضاء ، ١٣٢٫٢.)

کنار نهادن بدون تأخير زكات

از سعد بن سعد اشعری روایت است که از امام رضا درباره مردی پرسیدم که در سال سه بار زکات بر او واجب میشود، آیا پرداخت آنها را به تأخیر بیندازد تا همه را یکجا پرداخت کند.

فرمود: «هرگاه واجب شد، آن را بپردازد.

 نیز از حضرت درباره زکات گندم و جو و خرما و مویز پرسیدم که چه هنگام زکات آنها بر صاحبانشان واجب می شود؟ فرمود: هرگاه چیده شد و محصولش برآورده شد ...(. كلینی رازی ابو جعفر ثقة الاسلام محمد بن يعقوب بن اسحاق، کافی، ۵۲۳٫۳٫ ۴.)

بازداشتن زکات

از حارث بن دلهاث از پدرش روایت است که ابوالحسن الرضاء فرمود: خداوند عزوجل به سه چیز فرمان داد که هر یک با چیزی دیگر قرین و پیوسته است به نماز و زکات در کنار هم فرمان داد پس کسی که نماز بخواند و زکات ندهد نمازش پذیرفته نشود.

به سپاس از او و پدر و مادر فرمان داد پس کسی که پدر و مادرش را سپاس نگزارد خدای را سپاس نگزارده و به تقوای الهی و صله رحم فرمان داد، پس هر که صله رحم نکند تقوای الهی پیشه نکرده است.

حفظ کردن دارایی ها با زکات

امام رضا میفرماید: هرگاه زکات پرداخته نشود چارپایان دچار مرگ ومیر شوند.(ابن بابویه قمی معروف به شیخ صدوق ابو جعفر محمد بن علی بن حسین، عيون اخبار الرضا ، ۲۵۸٫۱؛ همو، خصال، ۱۵۶-۱۹۶)

صص225-227

 

 

مخاطب

جوان ، میانسال

قالب

کتاب معارفی