لباس
امام رضا میفرماید: تا زدن لباس از روی تای آن است و این موجب ماندگاری بیشتر لباس می شود.( کلینی رازی ابو جعفر ثقة الاسلام محمد بن يعقوب بن اسحاق، کافی۳٫۴۷۸٫۶)
امام رضا میفرماید: سه چیز است که هر کس با آنها خو بگیرد رهایشان نمی سازد کوتاه کردن مو بالا زدن لباس و مجامعت با کنیزان.(کلینی رازی ابو جعفر ثقة الاسلام محمد بن يعقوب بن اسحاق، کافی ، ۴۸۴٫۶ ح ۱.)
صص154
لباس
امام رضا میفرماید: «دوستداران کوته اندیش من دوست دارند که روی نمد بنشینم و لباس درشت بپوشم در حالی که زمانه [ما] این را نمی پذیرد.(طبرسی، ابو علی فضل بن حسن، مکارم الاخلاق، ۲۲۰٫۱٫ ح ۶۴۸)
امام رضا میفرماید: به خدا سوگند اگر به این امر امامت و ولایت ظاهری برسم به جای غذاهای لذیذ غذای نامطبوع خواهم خورد و به جای لباس های نرم لباسهای زیر خواهم پوشید و به جای آسایش خود را به رنج و
زحمت خواهم افکند».(همان ۲۵۱ ح ۷۴۶)
احمد بن محمد بن ابی نصر بزنطی امام رضا به من فرمود: «نظرت درباره لباس زیر چیست؟ عرض کردم شنیده ام که امام حسن می پوشید و جعفر بن محمد الله جامه نو میگرفت و دستور میداد آن را در آب فرو برند.
حضرت فرمود بپوش و آراسته باش زیرا علی بن الحسين الله حبه خز پانصد در همی می پوشید و در زمستان ردای خزی نگارین بر تن می کرد و چون زمستان تمام میشد آن را میفروخت و پولش را صدقه می داد. سپس این آیه را تلاوت کرد: «بگو چه کسی زیور خدا را که برای بندگانش پدید آورده و روزی پاکیزه و پاک را حرام کرده است. (اعراف ٫ ۳۲)(حمیری قمی، ابو عباس عبدالله بن جعفر، قرب الاسناد، ۳۵۷ ح ۱۲۷۷)
جامه زینت و جامه عبادت
از ابو عباد روایت است که امام رضا در تابستان بر روی حصیر و در زمستان بر روی پلاس مینشست لباسش از پارچه درشت بود. اما هرگاه در میان مردم ظاهر می شد، خود را می آراست .(ابن بابویه قمی معروف به شیخ صدوق ابو جعفر محمد بن علی بن حسین، عيون اخبار الرضا ، ۱۷۸٫۲٫ ح ۱.)
روایت شده است که حضرت رضا روی لباس پشمینه جامه ای از خز پوشید. یکی از صوفیان نادان چون جامه خزی بر تن ایشان دید گفت: با وجود این برخورداری و لباس خزی که پوشیده ای چگونه خود را اهل زهد می پنداری؟!
حضرت لباس خود را کنار زد. دیدند زیر آن پشمینه ای است. امام فرمود: «این برای خداست و این لباس [خز] برای مردم».(ابن ابی جمهور احسانی، محمد بن علی بن ابراهيم عوالی اللآلی، ۲۹٫۲ ٫ ۱۷؛ مجلسی)
صص374-373