زندگانی امام رضا(ع)-خط سیر و حرکت امام رضا از مدینه تا توس  ( صص87-91 ) شماره‌ی 6049

موضوعات

سيره امام رضا (عليه السلام) > سيره علمی و فرهنگی امام > ارتباط امام با شيعيان > ارتباط امام با شيعيان > پس از شهادت > آثار زيارت امام رضا (عليه السلام)

خلاصه

در زیارت آن حضرت است: السَّلامُ عَلی غَوْثِ اللَّهَفْانِ وَ مَنْ صَارَتْ بهِ أَرْضُ خُراسان سلام بر فریادرس بیچارگان و کسی که گردید به سبب او زمین خراسان محل خورشید در بیان فضیلت و کیفیت زیارت امام الانس والجان المدفون بارض الغربه بضعه سیدالورى مولانا ابو الحسن علی بن موسى الرضا صلوات الله علیه و علی آبائه و اولاده ائمة الهدى. اما فضیلت زیارت آن حضرت بیشتر از آن است که احصا شود و ما در این جا تبرک می جوییم به ذکر چند خبر و نقل میکنیم اکثر آن را از تحفة الزائر

متن

در فضیلت زیارت امام رضا (ع)

در زیارت آن حضرت است: السَّلامُ عَلی غَوْثِ اللَّهَفْانِ وَ مَنْ صَارَتْ بهِ أَرْضُ خُراسان سلام بر فریادرس بیچارگان و کسی که گردید به سبب او زمین خراسان محل خورشید در بیان فضیلت و کیفیت زیارت امام الانس والجان المدفون بارض الغربه بضعه سیدالورى مولانا ابو الحسن علی بن موسى الرضا صلوات الله علیه و علی آبائه و اولاده ائمة الهدى.

اما فضیلت زیارت آن حضرت بیشتر از آن است که احصا شود و ما در این جا تبرک می جوییم به ذکر چند خبر و نقل میکنیم اکثر آن را از تحفة الزائر.

۱- از حضرت رسول (ص) منقول است که فرمود: زود باشد که پاره ای از تن من در زمین خراسان مدفون گردد و هیچ مؤمنی زیارت نکند او را مگر این که حق تعالی بهشت را از برای او واجب گرداند و بدنش را بر آتش جهنم حرام گرداند و در حدیث معتبر دیگر فرموده که پاره ای از بدن من در خراسان مدفون خواهد شد؛ هر غمناکی که او را زیارت کند البته حق تعالی غمش را زائل گرداند و هر گناهکاری که او را زیارت کند البته خدا گناهانش را بیامرزد.

۲- در حدیثی که حضرت موسی بن جعفر (ع) فرمود: هر که قبر فرزند من علی را زیارت کند در نزد خدای حق تعالی ثواب هفتاد حج مقبول بوده باشد. راوی سؤال کرد و گفت هفتاد حج مقبول؟ حضرت فرمود: بلی، هفتاد هزار حج فرمود: هر که آن حضرت را زیارت کند یا یک شب نزد آن حضرت بماند چنان باشد که خدا را در عرش زیارت کرده باشد. گفت: چنان که خدا را در عرش زیارت کرده باشد؟ فرمود: بلی، چون روز قیامت میشود بر عرش الهی چهارکس از پیشینیان و چهارکس از پسینیان خواهند بود، اما پیشینیان نوح و ابراهیم و موسی و عیسی (ع) هستند و اما پسینیان محمد و علی و حسن و حسین پس ریسمانی میکشند در پای عرش، پس می نشینند با ما زیارت کنندگان قبور ائمه و به درستی که زیارت کنندگان قبر فرزندم علی درجه ایشان از همه بلندتر و عطایشان از همه بیشتر خواهد بود.

۳-از حضرت امام رضا (ع) روایت است که فرمود: در خراسان بقعه ای است که زمانی محل رفتن و آمدن ملائکه خواهد بود. پس پیوسته فوجی از ملائکه آسمانی فرود خواهند آمد و فوجی بالا خواهند رفت تا در صور بدمند. پرسیدند: یابن رسول الله، کدام بقعه است؟ فرمود که آن در زمین طوس است و آن والله باغی است از باغ های بهشت. هر که زیارت کند مرا در آن بقعه چنان باشد که رسول خدا (ص) را زیارت کرده است و بنویسد حق تعالی از برای او به سبب آن زیارت ثواب هزار حج پسندیده و هزار عمره مقبوله و من و پدرانم شفیعان او باشیم در روز قیامت.

۴ -به چندین سند صحیح از ابن ابی نصر منقول است که گفت: خواندم نامه امام رضا (ع) را نوشته بود که برسانید به شیعیان من که زیارت من نزد خدا برابر است با هزار حج پس من این حدیث را به خدمت امام محمد تقی (ع) عرض کردم. فرمود: بلی والله هزار حج است از برای کسی که آن

حضرت را زیارت کند و حق او را شناسد.

۵- به دو سند معتبر منقول است که حضرت امام رضا (ع) فرمود: هر که قبر مرا با وجود این راه دور و غربت زیارت کند، بیایم نزد او در سه موطن روز قیامت تا او را خلاصی بخشم از احوال آنها در وقتی که نامه های نیکوکاران در دست راست ایشان و نامه های بدکاران در دست چپ ایشان پرواز کند و نزد صراط و نزد ترازوی اعمال.

٦- در حدیث معتبر دیگر فرمود که زود باشد کشته شوم به زهر با ظلم و ستم و مدفون شوم در پهلوی هارون الرشید و بگرداند خدا تربت مرا محل تردد شیعیان و دوستان من پس هر که مرا در این غربت زیارت کند واجب شود برای او که من او را زیارت کنم در روز قیامت و سوگند می خورم به خدایی که محمد (ص) را گرامی داشته است بر پیغمبری و برگزیده است او را بر جمیع خلایق که هر که از شما شیعیان نزد قبر من دو رکعت نماز کند، البته مستحق شود آمرزش گناهان را از خداوند عالمیان در روز قیامت و به حق آن خداوندی که ما را گرامی داشته است بعد از محمد (ص) به امامت و مخصوص گردانیده است ما را به وصیت آن حضرت، سوگند میخورم که زیارت کنندگان قبر من گرامی تر از هر گروهی هستند بر خدا در روز قیامت و هر مؤمنی که مرا زیارت کند، پس بر روی آن قطره ای از باران برسد البته حق تعالی جسد او را بر آتش جهنم حرام گرداند.

۷- به سند معتبر منقول است که محمد بن سلیمان از امام محمد تقی (ع) پرسید که شخصی حج واجب خود را کرده است به عنوان حج تمتع. پس به مدینه رفت و زیارت حضرت رسول (ص) را کرده، پس رفت به نجف و زیارت پدرت امیرالمؤمنین (ع) را کرده و حق او را می شناخت و می دانست که او حجت خدا است بر خلق او درگاه خدا است که از آن در به خدا باید رسید، پس سلام کرد بر آن حضرت. پس رفت به کربلا و حضرت امام حسین (ع) را زیارت کرد. پس رفت به بغداد و حضرت امام موسی کاظم (ع) را زیارت کرد پس به شهر خود برگشت و در این وقت خدا آن قدر مال به او روزی کرده است که به حج می تواند رفت. کدام بهتر است از برای این مرد که حج واجب کرده است که برگردد و باز حج بکند یا برود به خراسان و پدرت امام رضا (ع) را زیارت کند؟ . بلکه برود بر پدرم سلام کند افضل است و باید که در ماه رجب باشد و در بفرمود این زمان مکنید که بر ما و شما از خلیفه خوف تشیع هست.

۸- از شیخ صدوق در كتاب من لا يحضره الفقیه از حضرت امام محمد تقی (ع) روایت کرده که فرمود در میان دو کوه طوس قطعه ای از زمین است که از بهشت برداشته شده است. هر که داخل شود در آن ایمن خواهد بود در روز قیامت از آتش.

۹ -هم چنین از آن حضرت روایت کرده که فرمود: من ضامنم از جانب حق تعالی بهشت را از برای هر که زیارت کند قبر پدرم را به طوس؛ در حالی که عارف حق آن حضرت باشد.

 ۱۰ - شیخ صدوق در عیون الاخبار روایت کرده که مردی از صالحین دید در خواب حضرت رسول (ص) را عرض کرد به خدمت آن حضرت

که یا رسول الله، از فرزندان تو کدام یک را من زیارت کنم؟ فرمود: بعضی از فرزندان من زهر خورده آمده نزد من و بعضی کشته شده آمده. گفتم:

کدام یک از آنها را زیارت کنم با پراکنده شدن مشاهده ایشان؟ فرمود: زیارت کن آن کسی را که به تو نزدیک تر است یعنی محل تو به قبر او نزدیک تر است و او مدفون است به زمین غربت. گفتم: یا بن رسول الله، از این فرمایش رضا را قصد کردید؟ فرمود: بگو، صلى الله علیه. بگو، صلى الله عليه بگو، صلى الله علیه، سه مرتبه این را فرمود.

 ۱۱ - قال الرضا (ع) هر کس که مرا در دوری خانه و غربت من زیارت کند، روز قیامت در سه جا به نزد او آمده و او را از بیم و وحشت آن نجات دهم یکی هنگام پریدن نامه های عمل او به راست و چپ، دیگری نزد صراط و مورد دیگر در نزد میزان.

مخاطب

جوان ، میانسال ، کارشناسان و صاحبنظران

قالب

سخنرانی ، کتاب معارفی