. ۳- اگر گفته شود چرا در اذان قبل از تسبیح و تهلیل و تحمید ابتداء به تکبیر باید نمود؟
در جواب گفته میشود
لِأَنَّهُ أَرَادَ أَنْ يُبْدَأَ بِذِكْرِهِ وَ اسْمِهِ لِأَنَّ اسْمَ اللَّهِ فِي التَّكْبِيرِ فِي أَوَّلِ الْحَرْفِ وَ فِي التَّسْبِيحِ وَ التَّحْمِيدِ وَ التَّهْلِيل اسْمُ اللَّهِ فِي آخِرِ الْحَرْفِ فَبَدَأَ بِالْحَرْفِ الَّذِي اسْمُ اللَّهِ فِي أَوَّلِهِ لَا فِي آخِرِهِ.
حق تعالى ابتداء به تکبیر را واجب نموده زیرا در این جمله ابتداء نام الله» آمده و حق تعالی اراده اش تعلق گرفته که ابتداء به نام او شود و این مقصود در ابتداء به تسبیح (سبحان الله) و تحميد (الحمد لله) و تهليل (لا اله الا الله) تأمین نمی شوند زیرا (الله) در این کلمات مؤخر آمده است».
. ۴- اگر گفته شود چرا فصول اذان دو تا دو تا قرار داده شده؟
در جواب گفته می شود:
لِأَنْ يَكُونَ مُكَرَّراً فِي آذَانِ الْمُسْتَمِعِينَ مُؤَكَّداً عَلَيْهِمْ إِنْ سَهَا أَحَدٌ عَنِ الْأَوَّلِ لَمْ يَسْهُ عَنِ الثَّانِي وَ لِأَنَّ الصَّلَاةَ رَكْعَتَانِ رَكْعَتَانِ فَكَذَلِكَ جُعِلَ الْأَذَانُ مَثْنَي مَثْنَي.
برای این که به واسطه تکرار در گوش مستمعین و تأکید بر ایشان اگر بار اول را نشنیدند مرتبه دوم را بشنوند و دیگر آن که چون نماز دو رکعت دو رکعت میباشد اذان را نیز دو تا دو تا قرار داده اند.